Istoria acestui pamant

User avatar
Pffv
Posts: 4073
Joined: Mon Oct 01, 2012 9:43 pm
Location: Timisoara

Re: Istoria acestui pamant

Post by Pffv »

Na uitai sa zic de unde si pana unde . Tot se pregatesc si fac petitii referitoare la nume de strazi , de catre ....sti tu cine . Dar nici unde prin argumentatiile lor mai mult decat puerile si partizane nu am vazut nimic , vreo propunere , ceva ce sa reaminteasca ca Timisoara a existat si intre 1552 si 1716 . Si cum nu aveam unde sa imi sara mustaru' , hop aici . Nu mai pot eu de turcaleti , in schimb nu mai suport snobismul cretinoid al "lumii bune" din Timisoara . Ori vrem denumiri ce sa reflecte istoria complete a orasului ori sa stea dracului si sa umple orasul cu ACRNEP ! Ipocriti si/sau farisei cu "staif" (autoproclamat) !

PS Englezule , da' acum iti pare ca suntem cu nimic pe acolo prin ...ur ? Daca ii zice Inalta Poarta , sau Casa Alba sau Kremlin , tot aia e in principiu . Doamne de ar gasi gaze de sist in St. Gyorgy Ter sau Kutly Ter , atunci sa vezi "madulariu cel spurcat" in sfincterele noastre =)) !
User avatar
orangetm
Posts: 4171
Joined: Mon Oct 01, 2012 10:01 pm

Re: Istoria acestui pamant

Post by orangetm »

Capturarea Timisoarei din 1552 intr-o miniatura turceasca din 1592, aflata la Topkapi Palace Museum...

Image

Image
Image
comparare.rca/campion24broker/emitere.electronica
User avatar
englezul
Posts: 4404
Joined: Tue Oct 02, 2012 6:47 am
Location: Timisoara
Contact:

Re: Istoria acestui pamant

Post by englezul »

Pffv wrote:Na uitai sa zic de unde si pana unde . Tot se pregatesc si fac petitii referitoare la nume de strazi , de catre ....sti tu cine . Dar nici unde prin argumentatiile lor mai mult decat puerile si partizane nu am vazut nimic , vreo propunere , ceva ce sa reaminteasca ca Timisoara a existat si intre 1552 si 1716 . Si cum nu aveam unde sa imi sara mustaru' , hop aici . Nu mai pot eu de turcaleti , in schimb nu mai suport snobismul cretinoid al "lumii bune" din Timisoara . Ori vrem denumiri ce sa reflecte istoria complete a orasului ori sa stea dracului si sa umple orasul cu ACRNEP ! Ipocriti si/sau farisei cu "staif" (autoproclamat) !

PS Englezule , da' acum iti pare ca suntem cu nimic pe acolo prin ...ur ? Daca ii zice Inalta Poarta , sau Casa Alba sau Kremlin , tot aia e in principiu . Doamne de ar gasi gaze de sist in St. Gyorgy Ter sau Kutly Ter , atunci sa vezi "madulariu cel spurcat" in sfincterele noastre =)) !
A fost greu pana ne-am obisnuit cu "madulariu", dupa aia nu a mai fost niciun stress =))
AndreiVajnaII
Posts: 2862
Joined: Mon Oct 01, 2012 10:47 pm

Re: Istoria acestui pamant

Post by AndreiVajnaII »

Nu inteleg ce e cu revolta asta. E vorba de identitate. Normal ca suntem mai apropiati de austrieci decat de turci. Pana la urma a fost vorba de lupta intre creștini și musulmani. Ar fi culmea acuma sa dam nume de străzi dupa cei din urma cand noi am luptat de partea celor dintâi.
User avatar
englezul
Posts: 4404
Joined: Tue Oct 02, 2012 6:47 am
Location: Timisoara
Contact:

Re: Istoria acestui pamant

Post by englezul »

AndreiVajnaII wrote:Nu inteleg ce e cu revolta asta. E vorba de identitate. Normal ca suntem mai apropiati de austrieci decat de turci. Pana la urma a fost vorba de lupta intre creștini și musulmani. Ar fi culmea acuma sa dam nume de străzi dupa cei din urma cand noi am luptat de partea celor dintâi.
Zici tu ceva dar parca nici 200 de ani nu pot fi stersi cu buretele asa ca si cum nu ar fi fost...
User avatar
Pffv
Posts: 4073
Joined: Mon Oct 01, 2012 9:43 pm
Location: Timisoara

Re: Istoria acestui pamant

Post by Pffv »

englezul wrote:
AndreiVajnaII wrote:Nu inteleg ce e cu revolta asta. E vorba de identitate. Normal ca suntem mai apropiati de austrieci decat de turci. Pana la urma a fost vorba de lupta intre creștini și musulmani. Ar fi culmea acuma sa dam nume de străzi dupa cei din urma cand noi am luptat de partea celor dintâi.
Zici tu ceva dar parca nici 200 de ani nu pot fi stersi cu buretele asa ca si cum nu ar fi fost...
QED ! Uite ca pot . Uluitoare capacitatea colectiva de a ignora si uita "interesat" tot ceea ce nu convine .

Andrei nu este vorba de a da nume de strazi , asta era pretextul polemic . Dar ca suntem mai apropiati de austrieci .... poate declarativ . Comportamental insa , hai sa fim seriosi :p .

Peste vreo 400 de ani o sa para firesc sa avem bulevardul Chang ( sau Deng Xiaoping ?) , ca doar o sa fim mai aproape de Beijing .... atunci :D . Daca asa merge treaba , macar sa nu ma mai mir de ce "merge" cum merge . Capul plecat , trestia ce se indoaie , ma rog , toate cele in stransa corelatie cu o parte din cele 10 porunci (9 chiar de bun simt si logice) ce pretindem ca le respectam ca si crestini . Minciuna , inselatorie , camatarie , ura , furt , "ganduri de bine" , invidie , curat anti Blblie . Uraaa , ma simt acasa , in tara mea plina de "crestini" :( !
Sa nu imi spui ca nu simti valul de ipocrizie , impenetrabil parca . Culminand cu afinitatile noastre ...vieneze si elitismul demn de coana Chirita =)) .

Titu Maiorescu a zis si ramane valabil " forma fara fond" . Din pacate :evil: !
User avatar
orangetm
Posts: 4171
Joined: Mon Oct 01, 2012 10:01 pm

Re: Istoria acestui pamant

Post by orangetm »

Sa ne intoarcem la unii "civilizatori" ai acestor plaiuri stravechi!
Din cartea lui Ioan Hategan (pag. 33):
"Martie 7 1552
Nunţiul papal din Viena scrie că după moartea lui Martinuzzi, au fost găsite la el o mie de monede de aur
din tezaurul dacic, care avusese iniţial 30.000 monede, aflate de pescari români în râul Strei
(Hurmuzaki E., II/4, p. 686)."
Numa' o mie!
;)
Image
comparare.rca/campion24broker/emitere.electronica
User avatar
orangetm
Posts: 4171
Joined: Mon Oct 01, 2012 10:01 pm

Re: Istoria acestui pamant

Post by orangetm »

Ultimele zile ale asediului si cronica turceasca despre acest eveniment.

1552
Iulie 20 Noi atacuri asupra fortificaţiilor care se soldează cu intrarea otomanilor în oraş şi cu lupte la turnul de apă.
Iulie 24 Are loc distrugerea unei mari părţi a fortificaţiilor, inclusiv a turnului de apă. Oraşul şi cetatea sunt, practic, în mâna otomanilor.
Iulie 25 Apărătorii sunt retraşi în ultima fortăreaţă, fără alimente şi cu puţine arme şi muniţii. Orăşenii solicită predarea cetăţii.
Iulie 26 Apărătorii încheie un acord de capitulare cu otomanii pentru a părăsi cetatea.
Iulie 27 Garnizoana cetăţii iese prin poarta Praiko, conform condiţiilor capitulării. Dornici de revanşă, pentru uciderea gratuită a trupelor lui Ulama paşa la Lipova, otomanii provoacă incidente, se ajunge la luptă apoi la măcel.
Cu aceasta începe o nouă epocă pentru Timişoara şi pentru Banat — stăpânirea otomană efectivă asupra Banatului.

1552, Iulie 27 Text semnificativ pentru modul de constituire a unui vilayet (eyalet, paşalâc) otoman, datorat cronicarului Mustafa Gelalzade:
„În acea zi, cu ajutorul lui Dumnezeu, ordia turcă a luat cetatea. De aceea bisericile sale au fost transformate în geamii, clopotele au fost aruncate din clopotniţele cu turnuri şi s-a început acolo citirea ezanului (chemarea la rugăciune a musulmanilor).
Timişoara fiind cetatea cea mai însemnată din tot ţinutul Transilvaniei, turcii, pentru diriguirea treburilor lor de acolo, au transformat-o într-un centru de eyalet. Astfel, ei au hotărât ca şi pentru stăpânirea altor provincii să facă aici un beilerbeilîc. Această provincie fiind în apropiere de hotarele altor duşmani creştini, a fost nevoie să fie trimisă aici şi oaste sub conducerea unui serdar destoinic
şi încercat. Din acest punct de vedere şi pentru slujba adusă împărăţiei, padişahul s-a gândit la Kasâm paşa. De aceea, ca răsplată pentru sacrificiile şi slujbele aduse împărăţiei şi în acelaşi timp pentru vitejia sa s-a găsit potrivită alegerea lui Kasâm paşa ca beilerbei de Timişoara.
Şi astfel Timişoara a devenit o adevărată provincie turcească”. (Cronici turceşti, I, p. 275).
Vilayetul a fost împărţit, la început, în patru sangeacuri: Timişoara, Lipova, Cenad şi Moldova, fiecare cu un sangeacbei în frunte, dar şi cu un aparat administrativ, fiscal, religios şi militar.

Cronicarul otoman Mustafa Gelalzade despre „Cucerirea fortăreţei Timişoara/Demeşvar)
Fortăreaţa Timişoara este o cetate pizmuită în lumea aceasta care se roteşte şi avea turnuri şi ziduri foarte puternice, fiind cu neputinţă de a fi trecute. De aceea era greu să se poată pune mâna pe ea.
Ea este cea mai însemnată şi cea mai puternică dintre cetăţile ţării Transilvaniei. Uneltele ei de pază sunt desăvârşite, turnurile sunt înalte, iar în ceea ce priveşte rezistenţa este proverbială… La poalele fortăreţei curgea ca un torent de primăvară râul numit Timiş (Dimeş) şi împrejurimile lui erau acoperite cu mlaştini şi stufăriş. De aceea mişcarea şi trecerea mai departe se făceau anevoie. Din această pricină, au construit îndată un pod puternic, lung de 400 de zira (arşin = 0,711 m) şi l-au trecut ca vântul de primăvară. Cete de musulmani au asediat împrejurimile cetăţii, aşezând totodată tunuri şi
construind metereze. Stând în poziţie de luptă, ei au tras cu tunurile în zidurile şi în turnurile cetăţii… a pus de s-au cărat multe sute de mii de poveri de lemne. În felul acesta lemnele din pădure au fost folosite împotriva rebelilor şi lupta s-a înteţit. Atunci afurisiţii s-au străduit să dea foc cu ţiţei („neft”) grămezilor de lemne, dar gaziii la rândul lor, au udat locurile care ardeau, aruncând apă… Focul luptei şi al măcelului s-a înteţit timp de 25 de zile fără întrerupere, locul acela fiind distrus cu totul…” (Cronici turceşti, I, p. 275–177 ).
Image
comparare.rca/campion24broker/emitere.electronica
AndreiVajnaII
Posts: 2862
Joined: Mon Oct 01, 2012 10:47 pm

Re: Istoria acestui pamant

Post by AndreiVajnaII »

Eu n-am inteles cum se sterg 200 de ani de istorie. Poate am ratat ceva.
User avatar
orangetm
Posts: 4171
Joined: Mon Oct 01, 2012 10:01 pm

Re: Istoria acestui pamant

Post by orangetm »

Sa facem un salt inapoi in timp, in zona banateana a sec. IV-VI.
Sa vedem deci pe cine au mai "civilizat" (si) migratorii acelor secole si a secolelor urmatoare, dupa ce Aurelian a sunat retragerea.

Voi posta fragmente din lucrarea BANATUL ÎN SECOLELE IV-VI. RELAȚIILE SPAȚIULUI BĂNĂȚEAN CU GOȚII, HUNII ȘI GEPIZII (2013) a lui Adrian Bejan.

Intervalul cronologic dintre retragerea aureliană şi apariţia hunilor, având caracteristici distincte, a fost numit de către unii cercetători “epoca daco-romană târzie”. Cercetările arheologice din centrele urbane (pentru Banat - caz Tibiscum), dovedesc că viaţa continuă aici fără ameninţare externă. Mai mult, se poate constata o solidaritate între comunitatea carpatică şi cea sud-dunăreană (rămasă în Imperiu).
Legăturile cu Imperiul ale spaţiului fostei provincii au fost mai intense îndeosebi la primele două generaţii după retragere şi în perioada lui Constantin cel Mare, efect al politicii dunărene a acestuia.
Evoluţia istorică a spaţiului nord-dunărean în sec. IV-VI este considerată ca etapa daco-romană a etnogenezei româneşti. Comunităţile daco-romane, romanice şi apoi româneşti din spaţiul fostei Dacii preromane se relevă pe parcursul primului mileniu d.Hr. cu o organizare teritorială, socială şi instituţional-juridică proprie.
Organizarea populaţiei daco-romane şi apoi româneşti s-a îndreptat spre nuclee rurale, comunităţi de agricultori şi crescători de vite ai căror membrii, indiferent de modalitatea de obţinere a subzistenţei, se raportau la aceeaşi valoare perenă - pământul, ca principal mijloc de producţie de care se leagă indisolubil satul.
Obştea (satul), ca realitate demografică specifică epocii postromane şi feudal-timpurii, a reprezentat o comunitate de muncă constituită iniţial pe baza legăturilor de rudenie şi ulterior pe baza criteriului teritorial. Izvoarele scrise (Pătimirea Sfântului Sava, Priscus Panites şi altele) precum şi descoperirile arheologice dovedesc că, după retragerea aureliană, a urmat în fosta provincie o perioadă caracterizată prin ruralizarea treptată a oraşelor şi implicit revenirea la modul de organizare anterior cuceririi şi păstrat parţial, zonal şi în timpul provinciei.
Referindu-ne la ruralizare strict sub aspectul declinului vieţii urbane, este revelator pentru Banat cazul Tibiscum. Refacerile constructive târzii constatate la unele din clădirile degajate în vicusul militar demonstrează folosirea şi locuirea în continuare a acestor spaţii de către populaţia daco-romană. Şi la Tibiscum, ca şi în celelalte centre urbane ale provinciei Dacia, se confirmă faptul că ruralizarea nu a însemnat o încetare a existenţei oraşelor, ele continuându-şi existenţa ca aşezări care îşi pierd treptat atributele urbane. În cazul castrelor, refacerile ulterioare au menirea de a crea un cadru de siguranţă locuitorilor din interior, conferindu-le un caracter defensiv. În secolele următoare retragerii protecţia oferită de zidurile castrelor a oferit posibilitatea construirii de locuinţe în interiorul acestora, în general de tipul bordeiului puţin adâncit, precum şi amenajarea de instalaţii pentru foc indispensabile unei vieţi zilnice. Aşezările de pe teritoriile fostelor centre urbane şi castre primesc treptat caracterul de aşezări rurale.
Existenţa comunităţilor rurale pentru secolele ulterioare retragerii aureliene este atestată arheologic dar şi documentar la nord de Dunăre şi implicit în spaţiul bănăţean.
...
Continuitatea de viaţă a romanicilor în sud-vestul fostei Dacii este dovedită şi de izvoarele documentare. În drumul parcurs în anul 449 până la curtea conducătorului hun Atilla, solia bizantină din care Priscus făcea parte trece Dunărea cu monoxile de-ale localnicilor, urmează călătoria pe drum de şes, bine întreţinut şi întrerupt de mai multe râuri navigabile, cu denumiri preluate de la populaţia autohtonă (Drecon, Tigas şi Tifisos). Drumul străbate sate în care solilor li se aduce mâncare şi anume “în loc de grâu, mei, iar în loc de vin, mied, cum îl numesc localnicii”. Locuitorii satelor sunt o
populaţie sedentară, de altă origine decât cea hunică, organizaţi în obşti şi având cu puterea politică doar relaţii de dependenţă tributară.
Rezultă pentru Banat existenţa comunităţilor de obşte locale care aveau un caracter mixt de agricultori şi crescători de vite (vite mari şi păstorit); relaţiile dintre comunităţi (proprietatea comună
asupra unui lac din care se aprovizionau cu apă mai multe sate).
...
Informaţiile documentare, confirmate şi de descoperirile arheologice, demonstrează necesitatea pentru conducerea politică migratoare a creării unor condiţii optime pentru existenţa şi apărare a populaţiei autohtone. Relativa bunăstare a localnicilor este surprinsă de documente, care vorbesc de bogăţia satelor şi de numărul mare de locuitori a lor.
Mersul firesc al acestor comunităţi este evoluţia în cadru organizatoric şi pe drum propriu.

Intreaga lucrare o aveti mai jos:
http://www.arheovest.com/simpozion/arhe ... 81_897.pdf
Image
comparare.rca/campion24broker/emitere.electronica
Post Reply